10 Απρ 2015

The Flambouro Project - Λύση για την Εγνατία Οδό

Λύση για την επωφελή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού δρομολογεί η κυβέρνηση. Αθόρυβα αλλά παραγωγικά, η ολιγομελής επιτροπή υπό τον έμπειρο μηχανικό, υπουργό κυβερνητικού συντονισμού κ. Αλέκο Φλαμπουράρη καταλήγει σε μια ολοκληρωμένη πρόταση, που θα προκαλέσει αίσθηση ενώ ταυτόχρονα θα δώσει ανάσα στα δημόσια οικονομικά.

Το Flambouro Project δίνει -πρώτα και κύρια- διέξοδο στο βασικό ανασταλτικό παράγοντα σε όλες τις προηγούμενες προσπάθειες εμπορικής αξιοποίησης. Η Εγνατία αρχικά είχε σχεδιαστεί σαν διλώριδος δρόμος. Απορρόφησε ευρωπαϊκούς, ιδιωτικούς και εθνικούς πόρους για να γίνει αυτοκινητόδρομος, παρόλο που οι κυκλοφοριακοί της φόρτοι δεν το δικαιολογούσαν παρά σε ελάχιστα σημεία. Σήμερα, ιδίως μετά από τη διαρκή οικονομική ύφεση, παραμένει άδεια από αυτοκίνητα. Οι έως τώρα προσπάθειες εξεύρεσης ιδιωτών επενδυτών για τη συντήρησή της (αλλά και την αποπληρωμή παλαιών δανειακών υποχρεώσεων) προσκρούουν κυρίως στη χαμηλή εμπορικότητα. Όπως χαρακτηριστικά λέγεται, αν "κοβόταν" μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, η δεύτερη λωρίδα θα ήταν σχεδόν απόλυτα επαρκής για τη λιγοστή κίνηση μεταξύ Ηγουμενίτσας και Έβρου.

Και τι θα μπορούσε να γίνει με τη 1+1 κομμένη λωρίδα; Πολύ σύντομα, ίσως και τη Δευτέρα του Πάσχα, η επιτροπή Φλαμπουράρη θα παρουσιάσει την πρωτοποριακή της ιδέα για την αξιοποίηση της υπερβάλλουσας κυκλοφοριακής ικανότητας της Εγνατίας. Το σχέδιο προβλέπει:
- Αποκλεισμό της αριστερής λωρίδας κάθε ρεύματος κυκλοφορίας, με ανθεκτικό στηθαίο ασφαλείας
- Τοποθέτηση ενός αγωγού φυσικού αερίου σε κάθε αποκλεισμένη λωρίδα. Ήδη δρομολογούνται δύο ανεξάρτητοι αγωγοί. Ο Trans-Anatolian που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο της SOCAR, και ο Turkish Stream που θα μεταφέρει ρωσικό της GAZPROM. (Εξυπακούεται ότι και οι δύο αγωγοί επί ελληνικού εδάφους θα μετονομαστούν σε Trans-Hellenic και Greek Stream, αντίστοιχα.)
- Η κεντρική νησίδα θα χρησιμοποιείται για πρόσβαση και στους δύο αγωγούς για λόγους συντήρησης
- Ειδικές ρυθμίσεις ασφαλείας θα εφαρμοστούν, βεβαίως, στις σήραγγες, σύμφωνα με την αυστηρή ευρωπαϊκή οδηγία, ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες συνέπειες που όλοι θα απεύχονταν
- Το κυριότερο: οι ενδιαφερόμενοι (παραγωγοί του αζέρικου και ρώσικου αερίου) αναλαμβάνουν οι ίδιοι τη συντήρηση, όχι μόνο των αγωγών αλλά και ολόκληρου του αντίστοιχου ρεύματος κυκλοφορίας της Εγνατίας, με δέσμευση να κρατήσουν τα διόδια στο σημερινό χαμηλό τους επίπεδο.

Οι συζητήσεις και με τους δύο εταίρους έχουν φτάσει σε εξαιρετικά ικανοποιητικό σημείο. Ο τελευταίος όρος, που έθεσαν τόσο οι αζέροι όσο και οι ρώσοι, είναι η αναγραφή του λογότυπου της κάθε εταιρείας στις πληροφοριακές πινακίδες του αυτοκινητοδρόμου. Δεδομένου ότι αυτή η διαφημιστική διευκόλυνση θα απαιτήσει μία ακόμη πανάκριβη αναθεώρηση των ελληνικών προδιαγραφών σχεδιασμού οδών - για την οποία, λεφτά "δεν υπάρχουν" - καθώς και αλλαγή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (που, με την εξαιρετικά περιορισμένη νομοπαρασκευαστική ικανότητα της παρούσας Βουλής αναμένεται να αργήσει πολύ), ο κ. Φλαμπουράρης διαπραγματεύεται την τοποθέτηση γιγαντιαίων πανώ (banner), παρόμοιων με αυτών των αγώνων αυτοκινήτου (βλ. φωτό στο τέλος του παρόντος), πάνω από κάθε σταθμό διοδίων, όπου λόγω χαμηλού ορίου ταχύτητας δεν ισχύει ο σχετικός περιορισμός του ΚΟΚ. Η κατεύθυνση προς Ηγουμενίτσα θα λέγεται, έτσι, "ρεύμα SOCAR" και αυτή προς Έβρο, "ρεύμα GAZPROM".














Οι ενεργειακοί κολοσσοί, από την πλευρά τους, αναλαμβάνουν να χρηματοδοτήσουν οι ίδιοι την κατασκευή των αγωγών, με τους οποίους θα εξασφαλίζεται ότι - σε έτοιμη χάραξη, χωρίς νέες απαλλοτριώσεις και αβεβαιότητες - θα διασχίσουν 650 χιλιόμετρα επί ελληνικού εδάφους, μεταφέροντας έτσι το αέριό τους στις ακτές του Ιονίου, απ' όπου θα απομένει μόνο ένα σχετικά μικρό μήκος υποθαλάσσιας σύνδεσης ώστε να φτάσει στην Ιταλία και την υπόλοιπη Ευρώπη. Έτσι θα μπορέσουν να παρακαμφθούν οι επισφαλείς περιοχές της Ουκρανίας και τα άλλα σημεία επαφής (π.χ. Βαλτική) μεταξύ του ρωσικού αναθεωρητισμού και της νατοϊκής στρατιωτικής ομπρέλας.

Ταυτόχρονα, το Flambouro Project θα δώσει δουλειά στον ταλαίπωρο τεχνικό κόσμο της Ελλάδας, σύμφωνα με αδιαπραγμάτευτο όρο που έθεσε ο υπουργός, να προσληφθούν εξ ολοκλήρου εγχώριοι εργολάβοι με έλληνες εργάτες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ως προς αυτό το τελευταίο σημείο, ο κ. Φλαμπουράρης πάλεψε για να ξεπεράσει έντονες αντιδράσεις από τρεις πλευρές:
(1) του αναπληρωτή του, κ. Κουίκ (που μετέφερε τη δυσαρέσκεια του κ. Καμμένου για τον "παραγκωνισμό" της ΜΟΜΑ),
(2) του κ. Πανούση, που πίεζε για απασχόληση στις χειρωνακτικές εργασίες των παράτυπων μεταναστών που εξακολουθούν να έρχονται στη χώρα μας μετά τη χαλάρωση των σχετικών περιορισμών,
(3) των πρώην συναδέλφων του κατασκευαστών, που δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι ένας άνθρωπος της πιάτσας όπως ο νυν υπουργός θα έπαιρνε απόφαση που θα ανέβαζε κατακόρυφα το εργατικό κόστος. Ευτυχώς, βοηθούσης και της Μεγάλης Εβδομάδος, υπερίσχυσε η Ανθρωπιά και η Αλληλεγγύη (προς τους έλληνες).


Δεν υπάρχουν σχόλια: