5 Μαρ 2015

So you think you can dance

Τερματίστηκε πριν λίγο έκτακτη ολονύκτια σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου. Κανείς από τους εξερχόμενους δεν έκανε δηλώσεις στους (λιγοστούς, λόγω της προχωρημένης ώρας) δημοσιογράφους που περίμεναν στην Ηρώδου του Αττικού. "Θα μάθετε", απάντησε συβιλλικά ο υπουργός επικρατείας κ. Παππάς σε ερώτηση για το τι συζητήθηκε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ίσως εκδοθεί ανακοίνωση μέσα στη μέρα.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές, η συνάντηση προκλήθηκε αιφνίδια όταν χθες βράδυ η σλοβένα Επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλτς, ζήτησε να συνομιλήσει ως θεσμός με τα ανώτατα κλιμάκια της ελληνικής κυβέρνησης. Αρχικά η κυρία Μπουλτς παραπέμφθηκε στον εν αναμονή αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών κ.λπ. κ. Σπίρτζη, του οποίου ως γνωστόν εκκρεμεί η ανάληψη καθηκόντων. Η Επίτροπος επέμεινε να συνομιλήσει με άτομα που να μπορούν να πάρουν και να υπογράψουν αποφάσεις. Αποτέλεσμα ήταν να συγκληθεί τηλεδιάσκεψη με τον προϊστάμενο του κ. Σπίρτζη, υπερυπουργό Ανάπτυξης κ.λπ. κ. Σταθάκη, στην οποία παρέστησαν και οι κ.κ. Παππάς και Σακελλαρίδης.

Η κα Μπουλτς μετέφερε στους έλληνες αξιωματούχους τη δυσαρέσκεια της Κομισιόν για την είδηση της απευθείας και δωρεάν μεταφοράς παράνομων μεταναστών από την Αμυγδαλέζα στην Ομόνοια με λεωφορείο. Ο κ. Παππάς παρατήρησε ότι για το συγκεκριμένο θέμα καταλληλότεροι να συζητήσουν θα ήταν οι αρμόδιοι για τη μετανάστευση και τη δημόσια τάξη. Ωστόσο η Επίτροπος Μεταφορών διευκρίνισε ότι η αντίρρηση των θεσμών αφορά το ζήτημα της δωρεάν μεταφοράς. Όπως παρατήρησε, "η παροχή λεωφορειακής γραμμής χωρίς εισιτήριο σε γραμμή υψηλής ζήτησης, όπως αυτή μεταξύ Αμυγδαλέζας και Ομόνοιας, αντιβαίνει στην αρχή της δίκαιης και αποδοτικής τιμολόγησης των μεταφορών", που εδώ και είκοσι τουλάχιστον χρόνια αποτελεί βασικό πυλώνα της ευρωπαϊκής πολιτικής. Για το λόγο αυτό, και εν όψει της συνεργασίας Ελλάδας-Ε.Ε. με αντικείμενο την εξεύρεση λύσης στα σοβαρά προβλήματα χρηματοδότησης της χώρας, οι θεσμοί ήταν αποφασισμένοι κατά την κα Μπουλτς, με αφορμή το συγκεκριμένο μέτρο, να θέσουν βέτο στο σύνολο των προτάσεων που επεξεργάζεται για τις προσεχείς ευρωπαϊκές συναντήσεις το υπουργείο οικονομικών.

Η αντίδραση της Κομισιόν, ασυνήθιστα αστραπιαία για τα δεδομένα της, ανάγκασε τον κ. Παππά να ζητήσει χρόνο για την επεξεργασία της ελληνικής απάντησης. Μετά από πιέσεις της κας Μπουλτς, που επέμενε για άμεση απάντηση, διακόπηκε η τηλεδιάσκεψη για να συνεχιστεί τα μεσάνυχτα. Η ελληνική πλευρά κατόπιν σχετικής εντολής του πρωθυπουργού - που διαρκώς ενημερωνόταν με SMS από τον κ. Σακελλαρίδη - μετέβη στο Μέγαρο Μαξίμου, στο οποίο εκλήθη και ο έμπειρος μυστακοφόρος συγκοινωνιολόγος Πέτρος Κωστόπουλος (no relation), γνωστός από τα αρχικά του ονόματός του (Π.Κ.) και ως Παλιά Καραβάνα.

Η συμβολή του Π.Κ. στην εξεύρεση λύσης ήταν καθοριστική, καθώς ο ικανός επιστήμονας κατάφερε να πείσει την κα Μπουλτς ότι η συγκεκριμένη λεωφορειακή γραμμή υπάρχει τρόπος, όχι μόνο να βγάζει το κόστος της, αλλά να αποδειχθεί και κερδοφόρα, με τη μέθοδο της χιαστί επιδότησης (cross-subsidy). Πράγματι, στις μεταφορές όπως και σε άλλους τομείς, συνηθίζεται να συνδυάζονται μία κερδοφόρος και μία ζημιογόνος λειτουργία υποδομής, ώστε η πρώτη να επιδοτεί τη δεύτερη. Παράδειγμα είναι οι αυτοκινητόδρομοι της Νέας Οδού και της Κεντρικής Οδού. Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να συμβεί και στη συγκεκριμένη γραμμή, Αμυγδαλέζα-Ομόνοια.

Σύμφωνα με τον Π.Κ., ο τρόπος για να επιτευχθεί η χιαστί επιδότηση είναι αρκετά απλός και απαιτεί μηδενική επένδυση σε κεφάλαιο. Στη γραμμή πρέπει, για την ακρίβεια επιβάλλεται, να χρησιμοποιηθούν τα διώροφα - ανοικτά στην οροφή - τουριστικά λεωφορεία. Με τον τρόπο αυτό:
- Η χωρητικότητα διπλασιάζεται
- Εκμεταλλευόμαστε τον ιδανικό ανοιξιάτικο καιρό (που με ελάχιστες εξαιρέσεις θα επικρατεί στο εξής). Επίσης, καθώς ο άνω όροφος είναι υπαίθριος, αποφεύγονται τυχόν παράπονα επιβατών (τουριστών κυρίως) για body odour των παρανόμων αλλά και νομίμων (αλλοδαπών και ημεδαπών εξίσου) επιβατών της διαδρομής καθόδου.
- Η διαδρομή επιστροφής, από Ομόνοια προς Αμυγδαλέζα, αξιοποιείται (με διπλό κόμιστρο) ως τουριστικό αξιοθέατο της "άγνωστης Αθήνας", δίνοντας στον επισκέπτη την ευκαιρία να ξεφύγει από τα τετριμμένα μέρη (Ακρόπολη, Λυκαβηττό και Πλάκα) και να γνωρίσει τις υποβαθμισμένες και λαϊκές συνοικίες, ώστε να συνειδητοποιήσει το γιατί επιμένουμε να μιλάμε για ανθρωπιστική κρίση.

Στο σημείο αυτό, ο κ. Σταθάκης διατύπωσε μια τολμηρή ιδέα, συμπληρώνοντας την πρόταση του Π.Κ., ώστε να γίνει ακόμη πιο ελκυστικός ο προορισμός της λεωφορειακής γραμμής. Πρότεινε, οι εγκαταστάσεις κράτησης μεταναστών να αδειάζουν κατά τομείς, ώστε κάθε ένας τομέας που αδειάζει να μετατρέπεται σε πτέρυγα ενός νέου, θεματικού Μουσείου Ακροδεξιάς Βαρβαρότητας (ένα ελληνικό Άουσβιτς, τηρουμένων των αναλογιών βεβαίως), η οποία (βαρβαρότητα) επιτέλους οδεύει προς το τέλος της. Ο κ. Παππάς παρενέβη, ευχαρίστησε τον κ. Σταθάκη και υποσχέθηκε ότι θα μεταφέρει την ιδέα του στον κ. Πανούση και την κα Κουντουρά για να προχωρήσουν στην ταχύτατη υλοποίησή της.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πρώτες αντιδράσεις από πλευράς Κομισιόν ήταν θετικές. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο αρμόδιος για θέματα μετανάστευσης έλληνας επίτροπος - και έμπειρος διπλωμάτης - κ. Αβραμόπουλος, που βρισκόταν στο πλευρό της κυρίας Μπουλτς στο δεύτερο και μακροσκελέστερο μέρος της μαραθώνιας συνομιλίας. Οι ίδιες πηγές είπαν ότι η γραμμή Αμυγδαλέζας-Ομόνοιας-και-τανάπαλιν θα αποτελέσει τον πιλότο για παρόμοια μελλοντικά εγχειρήματα σε άλλα μέρη της χώρας που έχουν παρόμοια υπό κατάργηση κέντρα μεταναστών, όπως η μαγευτική Κόρινθος.

Εξετάζεται, τέλος, η απασχόληση των απελευθερωμένων μεταναστών, ανάλογα με τις δυνατότητες του καθενός, στις λεωφορειακές γραμμές (ως οδηγοί, εισπράκτορες ή ελεγκτές) καθώς και στα Μουσεία Ακροδεξιάς Βαρβαρότητας (ΜΑΒ εφεξής). Με τον τρόπο αυτό θα απαλυνθούν οι αβάσιμες ανησυχίες όσων φοβούνται ότι η Ομόνοια θα γεμίσει με άσκοπα περιφερόμενους αλλοδαπούς. Ωστόσο, δεδομένου του υψηλού ποσοστού της εγχώριας ανεργίας, θεωρείται αμφίβολο αν θα υπερνικηθούν οι επιφυλάξεις του υπουργού Εργασίας ως προς αυτό το τελευταίο μέτρο.


Δεν υπάρχουν σχόλια: