29 Μαρ 2015

Goodbye, Ryoichi

Για τη μεγάλη κρεμαστή γέφυρα της διαδρομής Πόλη-Προύσα είχα γράψει πριν ενάμιση χρόνο. Η πρόοδος των εργασιών έως τώρα ήταν εντυπωσιακή. Στις αρχές Μαρτίου 2012 που ήμουν εκεί, δεν φαινόταν τίποτα. Στις αρχές Μαρτίου 2015, έμπαινε στη θέση της η πασαρέλα. The catwalk, δηλαδή η κρεμαστή "σκαλωσιά", πρόσβαση για τη δύσκολη δουλειά τοποθέτησης των καλωδίων, από τα οποία θα αναρτηθεί ο εξαλώριδος αυτοκινητόδρομος.

Ο πενηντάρης συνάδελφος μηχανικός Ryoichi Kishi από την ιαπωνική εταιρεία IHI, που κατασκευάζει τη γέφυρα για λογαριασμό της τουρκο-ιταλικής κατασκευαστικής κοινοπραξίας Otoyol, είχε παρουσιάσει μαζί με άλλους συμπατριώτες του το catwalk στο διεθνές συνέδριο γεφυροποιίας και δομοστατικής. Το άρθρο εξέφραζε εμπιστοσύνη στην αεροδυναμική σταθερότητα της πασαρέλας, παρόλο που αυτή είχε σχεδιαστεί "without a storm system", όπως αναφέρεται στην πρώτη πρόταση της σύνοψης.

Δυστυχώς, στις 21 Μαρτίου, μέρα που λόγω ισχυρών ανέμων δεν εκτελούνταν κατασκευαστικές εργασίες, το catwalk έπεσε. Η ανακοίνωση της εταιρείας IHI, 4 μέρες αργότερα, δηλώνει ότι το ατύχημα δεν προκάλεσε τραυματισμούς ή θανάτους.

Αυτό όμως είναι ανακριβές. Υπήρξε ένας νεκρός, ο Ryoichi, που θεώρησε τον εαυτό του υπεύθυνο για το ατύχημα, όπως εξήγησε σε γραπτό σημείωμα. Αυτό βρέθηκε μαζί με το πτώμα του στην είσοδο του νεκροταφείου της πόλης Altınova, στη νότια ακτή του στενού. Ο ιάπωνας δεν είχε σπαθί - ένα μαχαίρι ήταν όμως αρκετό.

Ο ευαίσθητος Ryoichi - στο προφίλ του στο Facebook φιγούραρε ο εικονιζόμενος σκύλος - ήθελε μέχρι και στην αυτοκτονία του να διευκολύνει τους άλλους. Μπροστά στο νεκροταφείο, για να μην κουραστούν να τον μεταφέρουν. Βέβαια, η διαδικασία προβλέπει νεκροψία, κι έτσι το ειδικό όχημα του δήμου (σημείωση: στην Ελλάδα αυτό θα γινόταν με ασθενοφόρο...) τον παρέλαβε για τα περαιτέρω.

Οι διαδικασίες είναι αμείλικτες. Η IHI έστειλε υψηλόβαθμα στελέχη για να διερευνήσουν το τεχνικό ατύχημα. Οι καθηγητάδες (σας θυμίζει κάτι αυτό;) βγήκαν ήδη με δηλώσεις και εικασίες. Ο κοσμήτορας της πολυτεχνικής σχολής του πανεπιστημίου Kemerburgaz, καθηγητής Kaptan, θεωρεί ότι τα μεταλλικά τεμάχια στήριξης στις 4 κορυφές των πύργων πρέπει να αντικατασταθούν και να ξαναελεγχθούν όλα τα στάδια της διαδικασίας. Από την άλλη, ένας διδάκτωρ μέλος ΔΕΠ του σεβαστού πολυτεχνείου İTÜ της Πόλης δηλώνει πεπεισμένος ότι το ατύχημα οφείλεται σε σφάλμα του μηχανικού και όχι σε αστοχία των υλικών.

Ο γενικός διευθυντής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας Otoyol αισιοδοξεί ότι, επειδή τα κομμάτια της πασαρέλας μεταφέρονται με αεροπλάνο κατευθείαν από την Ιαπωνία, η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των εργασιών θα είναι το πολύ ένας μήνας, ώστε "πρώτα ο Θεός" να παραδοθεί η γέφυρα στην κυκλοφορία στο τέλος του 2015, όπως επιθυμεί ο πολυχρονεμένος Ερντογάν. Ταυτόχρονα, ο τεχνικός διευθυντής αποχαιρέτισε το εργοτάξιο, παίρνοντας προαγωγή σε υψηλότερο πόστο σε έναν από τους μετόχους.

Καθένας με τον πόνο του. Ο Ryoichi όμως δεν θα περπατήσει στην πασαρέλα. Κι αν στα εγκαίνια κάποιοι καυχηθούν ότι στην κατασκευή δεν χύθηκε ούτε μια σταγόνα αίμα, θα ξέρουμε ότι λένε ψέματα.




















Δεν υπάρχουν σχόλια: