5 Δεκ 2014

Πειραϊκά

Διαβάζω ότι ένας δημοτικός σύμβουλος άσκησε έντονη κριτική για την επιλογή να περνούν μέσα από το κέντρο της πόλης του Πειραιά το μετρό και το τραμ.

Κι όχι ο πρώτος τυχών σύμβουλος αλλά ο πρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός (και πρώην εργοδότης του νεοεκλεγέντος δημάρχου).

Η επέκταση του μετρό είναι δρομολογημένη ήδη από την πιλοτική φάση σχεδιασμού του έργου. 

Ο αρχικός σχεδιασμός μάλιστα ήταν να φτάνει το μετρό στην Ευαγγελίστρια, περιοχή πυκνοκατοικημένη με κακή λεωφορειακή σύνδεση με το κέντρο της πόλης.

Ο σταθμός της Ευαγγελίστριας όμως καταργήθηκε μετά από ενστάσεις του μητροπολίτη Πειραιά.

Το μετρό είχε αποφασιστεί από νωρίς να επεκταθεί στον Πειραιά με στόχο να εξυπηρετεί το κέντρο ενός από τους 5 μεγαλύτερους δήμους της χώρας, συνδέοντάς τον με την "ενδοχώρα" του δηλ. τη λεγόμενη Β' Πειραιώς.

Το ίδιο (επέκταση προς το κέντρο) είχε αποφασιστεί και για το τραμ, ένα μέσο φτιαγμένο για να εξυπηρετεί τα κέντρα των πόλεων. Ακόμη και με τα λάθη που έγιναν στη χάραξη, η σύνδεση του κέντρου θα προσφέρει βελτιωμένη εξυπηρέτηση, σε σχέση με αυτή που υπάρχει σήμερα και είναι προβληματική για όσους θέλουν να μετακινηθούν ανάμεσα στον Πειραιά και τα νότια αθηναϊκά προάστια. Με το τραμ στο κέντρο - και άρα μειωμένες τις εισόδους αυτοκινήτων - θα μειωθεί και το πρόβλημα της στάθμευσης για την οποία επίσης διαμαρτύρεται "ο πρόεδρος".

Θα ήταν ακόμα καλύτερα τα πράγματα αν το τραμ περνούσε από την οδό Τζαβέλλα καθώς και αν επεκτεινόταν μέχρι κάποιο σημείο της Καλλίπολης. Το δεύτερο δεν αποκλείεται. Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, και ιδίως η δημιουργία contraflow λεωφορειακής λωρίδας στη Χατζηκυριακού, το επιτρέπουν να γίνει μελλοντικά. Για το πρώτο, ας όψονται ορισμένοι καταστηματάρχες στην παλιά μου γειτονιά που διαμαρτυρήθηκαν και κατάφεραν να εξορίσουν το τραμ σε σκοτεινές διαδρομές (παλιά εργοστάσια ΖΑΑΕ-Κεράνη) που ήδη από το 1987 είχαν περιγραφεί ως παραδείγματα "οριακής οικιστικής αθλιότητας".

Όμως, όπως είπαμε, μετρό και τραμ ήταν στρατηγικές επιλογές. Πέρα από τα όποια λάθη και τις αλλαγές, τα δύο έργα είναι τώρα σε φάση εκτέλεσης. Δεν καταλαβαίνω λοιπόν να υπάρχει πραγματικό θέμα ριζικού "επανασχεδιασμού". Το πλάνο δεν είναι καινούργιο και διαμορφώθηκε ("ωρίμασε") σε βάθος πολλών χρόνων. Ούτως ή άλλως ο σχεδιασμός είναι αλλοιωμένος σε σχέση με τις κατά καιρούς μελετητικές προσεγγίσεις και είναι δύσκολο πια να πει κανείς ότι το νέο κυκλοφοριακό/συγκοινωνιακό πρόσωπο είναι "έργο του Τάδε", "ιδέα του Δείνα" κ.λπ. Ούτε έχει νόημα να καταριόμαστε για πάντα τον Σεραφείμ και τους μαγαζάτορες. Ό γέγονε, γέγονε.

Μέρος του σχεδιασμού - που κι αυτό συγκέντρωσε πυρά - είναι οι μονοδρομήσεις. Ως ρυθμιστικό μέτρο "σηκώνει" επανεξέταση και αλλαγές, σε λεπτομέρειες ή και σε πιο βασικά του στοιχεία. Προσωπικά δεν τις βρίσκω λανθασμένες. Κάνουν απλούστερες τις διασταυρώσεις, ευκολότερη τη συνύπαρξη κυκλοφορίας-στάθμευσης και έτσι διευκολύνουν την κυκλοφοριακή ροή. Εν τέλει στην Πειραϊκή παλιότερα μπορεί να πήγαινες "κατευθείαν" αλλά το μποτιλιάρισμα στην Πλ. Κανάρη του Πασαλιμανιού ήταν απαγορευτικό και γι' αυτό χρειαζόσουν μάλλον περισσότερο χρόνο.

Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις βρίσκω ότι είναι ορθολογικά επιλεγμένες. Τα σημεία προς διόρθωση κατά τη γνώμη μου είναι λίγα (αν και όχι αμελητέα):
- Οι ανεφάρμοστες απαγορεύσεις στάθμευσης και στάσης δεν έχουν νόημα. Σε πολλές μονοδρομημένες οδούς (όχι όλες) υπάρχει χώρος να μπει μία ή και δύο λωρίδες στάθμευσης.
- Οι λεωφορειόδρομοι (Τσαμαδού και contraflow Ηρώων Πολυτεχνείου) καταστρατηγούνται. Θέλουν αστυνόμευση για να λειτουργούν όπως είχε επιδιωχθεί.
- Για την αισθητική και την ασφάλεια δεν έχει άδικο ο κ. Μαρινάκης, αν αναφέρεται στα μπλόκια με το πλέγμα που παίζουν το ρόλο προσωρινών νησίδων, μέχρι να διαμορφωθούν οι μόνιμες. Αξίζουν καλύτερες λύσεις.

Αυτά έχω να πω, διαισθητικά/ποιοτικά, ως θρέμμα του Πειραιά (όχι γέννημα, αλλά κάτοικος επί 20ετία) και διερχόμενος συγκοινωνιολόγος. Με στοιχεία και μετρήσεις μπορούν να ειπωθούν πιο συγκεκριμένα (και χρήσιμα) πράγματα. Εδώ είμαστε όλοι.

Στην εικόνα: Πλούσιο δίκτυο από την εποχή που τα όνειρα όχι μόνο ήταν τζάμπα αλλά πιστευόταν ότι είναι και εφικτά. Διακρίνεται και η χάραξη μέσω Τζαβέλλα (κίτρινη γραμμή). Πηγή: http://mmmathinon.blogspot.gr/2010/07/6.html

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: